0713-6263962 شیراز، قصر دشت، بین کوچه ۵۳ و ۵۵
En Ar
پتروبرق جنوب ایرانیان مانا
آیا دوران قاعدگی مانعی برای انجام آزمایش‌های پزشکی است؟ آیا دوران قاعدگی مانعی برای انجام آزمایش‌های پزشکی است؟

آیا دوران قاعدگی مانعی برای انجام آزمایش‌های پزشکی است؟

۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۶/۱۶
مقاله‌ها
شماره خبر: -۲۸۱۱۲۸۱

یکی از سوال‌های مهم برای بانوان در مراجعه به آزمایشگاه‌ها این است که آیا می توانند برای انجام آزمایش خون در زمان قاعدگی اقدام نمایند یا خیر؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

در پاسخ به این سوال باید در توجه نمود که نظم کلی بدن بانوان در اثر خونریزی ماهانه متفاوت است در نتیجه بهتر این است که برای انجام آزمایش‌ها، بازه زمانی را انتخاب کرد که بدن در شرایط طبیعی خود است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله اطلاعات کاملی در در باب آزمایش در زمان قاعدگی و تاثیر گذاری آن در نتیجه آزمایش دریافت خواهید کرد.

آیا در زمان قاعدگی می‌توان آزمایش خون داد؟

بیش از ۶۰٪ خطاهای تست آزمایشگاهی، مربوط به مرحله قبل از آزمایش است و اگر نمونه‌ م.رد تست نامناسب باشد حتی با بهترین تجهیزات و پرسنل باتجربه هم نمی‌توان از آن نمونه، نتیجه دقیقی به دست آورد. به همین علت، آزمایش‌دهنده باید قبل از هر آزمایش، شرایط لازم برای نمونه گیری را داشته باشد. پس جواب در قاعده کلی خیر است. هر چند آزمایش‌های خاصی هستند که اتفاقا باید در زمان قاعدگی صورت بگیرند.

البته در نظر داشته باشید که خدمات آزمایش در محل آزمایشگاه دکتر فرهمند شیراز، با شما همراه خواهد بود تا تحت هر شرایط بتوانید آزمایش‌های پزشکی خود را بدون مراجعه حضوری انجام داده و حتی جواب‌دهی نیز بصورت آنلاین دریافت دارید.

آیا در زمان قاعدگی می‌توان آزمایش ازدواج داد؟

بطور کلی اگر بتوان زمان انجام آزمایش را به زمانی بعد از چرخه قاعدگی تغییر داد بسیار بهتر است اما اگر این امکان وجود ندارد منعی نیز برای انجام آزمایش‌ در زمان پریودی خون قبل ازدواج وجود ندارد. اما پیشنهاد می‌شود بانوانی که دچار کم خونی و دچار کمبود آهن هستند برای انجام هیچ آزمایشی به غیر از آزمایش هورمونی به آزمایشگاه مراجعه ننمایند.

کدام آزمایش‌ها در زمان قاعدگی باید صورت بگیرد؟

یکی از آزمایش‌ها در زمان قاعدگی، آزمایش هورمونی زنان در در این دوره است که میزان هورمون‌ها را بررسی می کند. آزمایش‌ در زمان قاعدگی سه روز پس از شروع عادت ماهانه قابل انجام است که جزء آزمایش‌های مرسوم برای تشخیص ناباروری زنان نیز به حساب می‌آید. دراین آزمایش، سطح ذخیره تخمدان بانوان مورد بررسی قرار می‌گیرد و میزان تعادی از هورمون‌ها را نیز تجزیه و تحلیل می‌کند.

بهترین زمان برای انجام آزمایش بعد از دوره قاعدگی؟

به طور کلی متخصصان براین باور هستند که بهترین زمان انجام آزمایش خون بانوان پس از گذشته 7 الی 14 روز از آخرین قاعدگی است. پس اگر برای انجام آزمایش های خود عجله ندارید و دوست دارید نتیجه دقیق کسب کنید، پیشنهاد می کنیم زمان انجام آزمایش را از یک هفته بعد از آخرین قاعدگی انتخاب کنید.

نظرات

هنوز نظری ثبت نشده است. اولین باشید!

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟