0713-6263962 شیراز، قصر دشت، بین کوچه ۵۳ و ۵۵
En Ar
پتروبرق جنوب ایرانیان مانا
آزمایش‌های پزشکی مهم قبل از ازدواچ آزمایش‌های پزشکی مهم قبل از ازدواچ

چرا نباید از آزمایشات پزشکی قبل از ازدواج زن و مرد غافل شد؟

۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۶/۱۷
مقاله‌ها
شماره خبر: -۲۸۰۱۲۸۰

انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده که می‌تواند زندگی فرزندانتان و همچنین روابط عاطفی و پایدار بین زوجین را تحت تاثیر قرار دهد، جلوگیری کند.

۳ آزمایش مهم زیر برای قبل از ازدواج ضروری است زیرا بدون آن امکان ثبت عقد رسمی و محضری برای زوجین وجود ندارد. توجه داشته باشید برای انجام آزمایش‌های اجباری قبل از ازدواج نیازی به ناشتا بودن نیست. در آزمایشگاه‌های درخواست شده توسط دفاتر ثبت ازدواج، زوجین فقط از نظر این ۳ حالت مورد بررسی قرار می‌گیرند:

۱. آزمایش تالاسمی

۲. آزمایش عدم اعتیاد

۳. آزمایش بیماری سفلیس

آزمایش تالاسمی

آزمایش CBC (شمارش گلبول های قرمز در خون) بر روی نمونه خون گرفته شده از آقا انجام می‌شود. در صورت غیر طبیعی بودن نتیجه این آزمایش، از خانم نیز نمونه خون گرفته و آزمایش CBC انجام می‌شود. اگر نتیجه این آزمایش غیرطبیعی باشد؛ زوجین به بررسی بیشتری از نظر ابتلا به تالاسمی مینور احتیاج دارند و آزمایش HB الکتروفورز نیز برای آنها انجام می شود تا نتیجه نهایی مشخص شود.

اگر HbA2 بیشتر از 3.5 در هر دو نفر باشد، و زوجین ناقل سالم (یعنی مبتلا به تالاسمی مینور) باشند بایستی مشاوره ژنتیکی ویژه انجام دهند زیرا احتمال اینکه فرزند آنها مبتلا به تالاسمی ماژور بشود، بالا می باشد (در حدود ۲۵٪) که در صورت این اتفاق، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد و طول عمر این افراد کوتاه است. در واقع با ازدواج یک زن با مرد مبتلا به تالاسمی مینور، در هر بارداری، ۲۵٪ احتمال ماژور بودن و ابتلای نوزاد به بیماری، ۵۰٪ احتمال ناقل بودن و تنها 25 درصد احتمال سالم بودن آن وجود دارد.

اگر در هر یک از این افراد یا در هر دو نفر HbA2 بیشتر از 3.5 باشد، دچار فقر آهن هستند و درمان لازم در آنها صورت می‌گیرد.

آزمایش اعتیاد

برای آزمایش عدم اعتیاد، از زوجین نمونه ادرار گرفته می‌شود بنابراین یک هفته قبل از آزمایش از مصرف برخی داروها مانند کدئین خودداری نمایید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتماً قبل از انجام آزمایش با پزشک خود مشورت نمایید تا در صورت امکان از چند روز قبل از انجام این تست مصرف آن را متوقف کنید.

آزمایش سفلیس

آزمایش VDRL یا آزمایش بیماری سفلیس، برای بررسی شخص از نظر ابتلا به بیماری سفلیس که یک بیماری مقاربتی عفونی است انجام می‌شود. این آزمایش برای مردان اجباری است.

عامل این بیماری نوعی باکتری به نام ترپونما پالیدوم است. افراد مبتلا می‌توانند حتی سال‌ها بدون بروز هیچ علائمی ناقل باشند. راه اصلی انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی است اما از طریق تماس مستقیم پوستی یا غشای مخاطی با زخم‌های فرد بیمارنیز احتمال انتقال و ابتلا وجود دارد. همچنین این بیماری می تواند از مادر به جنین سرایت کند.

سایر آزمایش‌های اختیاری اما مهم

آزمایش HIV (ایدز)، آزمایش STD، آزمایش هپاتیت B وC، آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های ژنتیکی و ناباروری و نازایی نیز در لیست آزمایش‌های اختیاری قبل از ازدواج هستند و درصورت درخواست زوجین در آزمایشگاه دکتر فرهمند شیراز در محل آزمایشگاه پاتالوژی دکتر فرهمند و یا در صورت امکان در محل مورد نظر شما در محدوده شهر شیراز قابل انجام است.

نظرات

هنوز نظری ثبت نشده است. اولین باشید!

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟