0713-6263962 شیراز، قصر دشت، بین کوچه ۵۳ و ۵۵
En Ar
پتروبرق جنوب ایرانیان مانا
آزمایش غلظت خون آزمایش غلظت خون

چرا آزمایش غلظت خون تجویز می‌شود؟

۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۶/۱۴
مقاله‌ها
شماره خبر: -۲۹۹۱۲۹۹

غلظت خون اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان یا کنترل نشود تبدیل به یک شرایط تهدید کننده بسیار خطرناک می‌شود که متاسفانه هیچ درمان احتمالی برای آن تا به امروز وجود ندارد.

خون، مهمترین سیال در بدن انسان است که اکسیژن و مواد غذایی را به همه اندام‌های بدن انتقال می‌دهد. به بیان دیگر انرژی لازم را برای سوخت و ساز اندام‌ها، از طریق خون، این سیال حیاتی تامین می شود لذا کمترین اختلال در جریان خون، باعث بیماری‌هایی در بدن می شود. شاید تا به حال متخصص به شما یا یکی از نزدیکان شما گفته است که غلظت خون دارید و یا خون شما غلیظ است. هر اندازه که مقدار هموگلوبین خون بیشتر شود، سرعت حرکت خون در رگ‌ها آهسته شده و در نتیجه سیالیت خون کاهش می‌کند. این رویداد باعث مسدود شدن عروق بدن و بروز بیماری‌هایی همانند سکته قلبی میشود. دقت داشته باشید که غلظت خون در بدن به تدریج بروز می‌کند لذا توجه داشته باشید باید حداقل دو بار در سال آزمایش خون انجام دهید تا وضعیت سیالیت خون بررسی شود. در این مقاله از وب‌سایت آزمایشگاه دکتر فرهمند، به بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

بعضی از افراد با دیدن رنگ خون خود به اشتباه فکر می‌کنند که خون بدنشان غلیظ شده است در حالی که شاید خونشان تیره رنگ باشد. خون در حالت عادی به رنگ قرمز در بدن می باشد ولی اگر مواد خاصی اضافه کنیم و یا چند ساعت به حال خودش رها نماییم، مشاهده میشود که خون از ۳ جز با ۳ رنگ تشکیل شده است: قرمز، سفید و شیری رنگ. در واقع غلظت خون بالا، یعنی نسبت بخش قرمز خونتان نسبت به ۲ بخش دیگر، بیشتر شده است. این بخش قرمز رنگ، عمدتا از هموگلوبین‌ها تشکیل شده است. پس زمانی که هموگلوبین خون شما بالاتر از حد نرمال باشد، به این معنی است که شما غلظت خون دارید. اگر آقا هستید، بالای ۱۸gr/dl و اگر خانم، بالای ۱۶gr/dl بالاتر از حد نرمال و استاندارد شماست.

هرچه قدر مقدار هموگلوبین خون بیشتر باشد، جریان خون در رگ‌ها با کاهش سرعت همراه است و این حرکت کند و سیالیت بالای آن، حتی می‌تواند باعث توقف حرکت خون داخل رگ‌ها شود، به همین علت ممکن است باعث سکته مغزی شود. غلظت خون به علت عدم توازن تولید نوع خاصی از سلول‌های خونی بدن رخ می‌دهد که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان یا کنترل نشود تبدیل به یک شرایط تهدید کننده بسیار خطرناک می‌شود که متاسفانه هیچ درمان احتمالی برای آن تا به امروز وجود ندارد.

علت غلظت خون بالا چیست؟

پلی سیتمی ورا یا غلظت خون بسیار کند رشد می کند و معمولا بیشتر از چند سال طول بکشد. اگر این بیماری را به موقع درمان نکنید می‌تواند منجر به یک تهدید بزرگ برای زندگیتان باشد اما اگر به خوبی از آن مراقبت کنید، مانع پیشرفت این بیماری خواهید شد و یک زندگی عادی خواهید داشت. لازم به ذکر است که این بیماری در مردان بیشتر از زنان اتفاق بیفتد.

‍نوع اول: این نوع بسیار نادر است، مغز استخوان به صورت افسار گسیخته گلبول قرمز تولید می‌کند و این افزایش تولید گلبول قرمز باعث افزایش غلظت خون می‌شود.

نوع دوم: در نوع دوم که تا ۹۶ درصد بیماران در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند، در پاسخ به شرایطی که فرد دچار حالت کمبود اکسیژن‌رسانی به بدن می‌شود، بدن برای مقابله با این کمبود شروع به تولید گلبول قرمز در جهت دسترسی بیشتر برای حمل اکسیژن می کند که در نتیجه این حالت نیز باعث افزایش غلظت خون می‌شود. مثل افراد مبتلا به مشکلات، قلبی، ریوی، کلیوی و افراد سیگاری که در معرض منوکسیدکربن قرار دارند.

آزمایشگاه دکتر فرهمند

آزمایشگاه دکتر فرهمند، یکی از بهترین آزمایشگاه شیراز، با پرسنل آموزش دیده و مجرب، آمادگی دارد این خدمات را در محل آزمایشگاه یا درب‌منزل یا محل کار شهروندان شیرازی ارائه نماید و جواب‌دهی بدون نیاز به مراجعه حضوری، بصورت آنلاین برای شما ارسال نماید. همچنین در صورت هرگونه سوال در مورد این آزمایشگاه، می‌توانید با واتس‌آپ آزمایشگاه در ارتباط باشید.

نظرات

هنوز نظری ثبت نشده است. اولین باشید!

آیا مایل به اطلاع از مطالب جدید هستید؟